Mosel

perjantai 18. huhtikuuta 2014

Hue päivä II

18.4.2014 päivän kilsat 25 km kilsat yhteensä: 951 km

Pääsiäisterkkuja Huesta. Kaikki ei aina mene kuin Strömsössa, ei edes täällä Vietnamissa. Keskiviikko iltana iski pikku jalla eli ripuli. Ei varmaan vatsa ollut tottunut englannin kieliseen ruokalistaan.. Eilen yritin lähteä katseleen nähtävyyksiä, mutta eihän siitä mitään tullut. Olo oli niin heikko, ettei satulassa meinannut pysyä. Sit ei muuta kuin takaisin vällyjen alle ja nukuin 3 tunnin päikkärit. Illalla pystyin hieman syömään ja kun vedin vielä kunnon yöunet, niin tänään aamusta oli jo ihan jiirissä. Lähdin puoli seiskalta kun oli vielä viileää, katseleen kaupunkia. Paluumatkalla söin kanapastaa, joka oli jonkinlainen pyhäinhäväistys italialaista ruokaa kohtaan.Niin ja sit jälleen tänäänkin pikku päikkärit. Ei tämä pääsiäinen tarvitse olla pelkkää kärsimysnäytelmää.. Nyt maistuu Bia Ha Noi joten kroppa on taas tikissä.
Huen läpi virtaa Parfume joki, joka on likipitäen kokoluokkaa Tornionjoki, jonka tietty kaikki tietää. Joen toisella eli pohjoispuolella on linnoitus. Ulommainen muuri on 10 kilsaa pitkä, sen sisällä kaupunki jatkuu normaalina.

Turistiveneitä, tuollainen vois olla hyvä Keravan joen kaljakellunnassa

Uloimmaisen muurin yksi sisäänkäynti

Siellä sisällä on toiset muurit joiden takana ns kielletty kaupunki sisältäen entinen keisarin palaatsi, mihin ei rahvaalla ollut aikanaan mitään asiaa. Toi koko linnoitus ja palatsi tuhoutui jenkkien sodassa pahoin, mutta on sitä nyt kunnostettu. En jaksanut lähteä sinne muiden turistien kanssa.Katselin yhden esittelypätkän netistä, eikä se näyttänyt niin hienolta, että kannattais lähteä hikoileen ihan urakalla.
Kielletyn kaupungin yksi sisäänkäynti

Huomenna aamusta satulaan ja olis tarkoitus ajaa parissa päivässä  Hoi An kaupunkiin. Sen pitäis olla varsinainen helmi tässä Vietnamin tarjonnassa.

keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

Dong Ha - Hue

16.4.2014 päivän kilsat 75 km yhteensä 926 km.

Päivän reitti: http://connect.garmin.com/activity/480922138

No niin, nyt pötkötellään kivassa hotlassa Huen kaupungissa. Oli oikein leppoisa kruisailupäivä. Jotenkin tuohon 1 tien liikenteeseenkin on jo niin tottunut. Itseasiassa se oli tän päivän osalta suht hyvässä kunnossa. Tosin täälläkin suunnalla tehdään massiivista tien levennystä. Tuo tietyö on jatkunut jo ainakin parin sadan kilsan matkan, saas nähdä onko tilanne sama koko matkan Saigoniin.

Matka oli tosiaan kruisailua, kuvien ottamista ja kahvittelua. Mä oon jäänyt ihan koukkuun tohon vietnamilaiseen kahviin. Se on ihan tajuttoman hyvää myös kylmänä jäiden kanssa. Pitää selvitellä saaks sitä Suomesta.
Paikallinen makiaatto jäillä

Mitään huikaisevia maisemia ei näillä lakeuksilla ole. Aika monta jokea ja jotain riisipeltoja. Muutamia suomalaisittain ajatellen hieman erikoisia hautausmaita myös ohitin. Yks niistä oli todella massiivinen, monta neliökilometria Toi Hanoi - Saigon rata kulki suurimman osan matkaa ihan ton valtatien kupeessa. Kyllä siinä jokunen junakin meni.

Hanoi-Saigon rautatiesilta Dong Han eteläpuolella


RIP
 Tänään sai testata lämmönsietoa ihan kohtuudella, kun jo ennen puolta päivää mittari kipus reiluun 40 asteeseen. Nyt alkaa kroppa oleen oikeilla asetuksilla, koska ei toi lämpö tuottanut sen kummempia ongelmia. Toki tasaisella baanalla, ei joudu tekemään niin paljon töitäkään. Ihmettelen täällä Huessa tovin ja teen hieman jatkosuunnitelmia. Äkkiseltään vaikutti erittäin mukavalta ja mielenkiintoiselta kaupungilta.
Mun toimisto


tiistai 15. huhtikuuta 2014

Dong Hoi - Dong Ha

15.4.2014 päivän kilsat 96 km yhteensä 851 km.

Päivän reitti:  http://connect.garmin.com/activity/480413806

NSTR (nothing special to report) eli siis normipäivä. No ehkä hieman eilistä viileämpää, kun oli pilvistä ja oikein rapsakka vastatuuli. Ykköstiellä ajaminen kyllä sujuu, mutta eipä siinä maisemat yllätä. Kai tuohon liikenteeseen pikkuhiljaa tottuu, kun tänään ajellessa ehti jo mietiskellä kaikenlaista. Huomenna kuitenkin lyhyt siirtyminen Huen kaupunkiin, joka muuten oli aikoinaan Vietnamin pääkaupunki. Nyt ei pienintäkään mahdollisuutta ladata kuvia, kun yhteys tooooodella heikko. Huomenna uusi päivä uudet kujeet.

No niin, korjataans nyt alkuun nää eiliset höpinät. Olihan siinä päivällä ihan merkittävä juttu, nimittäin ylitin "vanhan rajan". Siirryin etelän puolella, niin että heilahti. Ystävyyssillalla, Ben Hai joella.
Molempien maiden liput edustettuina ystävyyssillalla Ben Hai joella

Sen lisäksi söin lunchiksi reissun parhaan nuudelikeiton ja aamulla aivan taivaallisen hyviä patonkeja pari. Sen enempiä tapahtumia eiliselle ei kyllä ollut.
Erittäin hyvä ankka nuudelisoppa lunchina
Aamu starttas tämän frouvan patongeilla ja hänen miehensä kahvilla

maanantai 14. huhtikuuta 2014

Ky Anh – Dong Hoi


14.4.2014 päivän kilsat: 93 kmt yhteensä: 755 km


Niinhän siinä toisinaan käy, kun ei nuku yksinään, niin unet jää vähiin. Nyt tämän saivat aikaan kymmenet moskiitot, jotka ryhtyivät hyökkäykseen heti kun kämpästä sammutti valot.
Muutaman tunnin siinä pyöriskelin ja yritin nukkua, mutta huonolla menestyksellä.
Puoli kuuden aikaan ylös ja tokkurassa suoritettujen lähtövalmistelujen jälkeen puolis seiska fillari oli liikkeellä. Aika helposti toi päivän setti oikeastaan meni. 10.30 aikaan Garmin näytti jo reilua 36 astetta lämmintä, joten kesä ilmeisesti tulossa tännekin. Mielenkiintoista nähdä, millaisia lukemia
tuolla Saigonin lähistöllä saa mittailla. Päivän kuumimmat hetket huilasin ja sit tein pikku kaupunki kierroksen kävellen. Tässä kaupungissa on ihan mukavia piirteitä. Tietty meri on vieressä ja tohon mereen laskee lähes kilsan levyinen joki, joka jakaa kaupungin. Paljon kalastaja aluksia, niitä jopa valmistettiin tuossa joen varrella. Kävin siellä ihmettelemässä meininkiä. Hyvin perinteisiä aluksia, jotka tietty on tehty puusta. Tuota aluksen perus mallia ei varmaan ole muutettu sataan vuoteen.

 
Laivoja tehtiin viereisellä piitsillä. 4 oli parhaillaan rakenteilla.
 Piitsilläkin kävin ihmettelemässä. Hiekka oli itseasiassa sitä kunnollista hienoa hiekkaa, joka narisee varpaiden alla kun siinä kävelee. Sellaista mitä Thaimaasta löytyi joskus aikoinaan. Rantaviivaa oli jokunen kymmenen kilsaa näköpiirissä ja olihan siellä muutama vietnamilainen patsastelemassa. Sen verran huljuttelin varpaita, että vielä pitää jonkin aikaa ajella etelään, että vesikin lämpenee. Ilman puolesta kyllä tarkenee hyvin.

Aurinkokin meni sopivasti pilveen ettei häikäse liikaa

Hotla on ihan jees, ihan kiva, kun omistajat puhuu enkkua. Tätä ei oo tapahtunut ihan lähiaikoina. Tässä on aika paljon muitakin länkkäreitä majottuneena. Tonne Hueen kun pääsee, niin siellä on jo tietty länkkäreitä vaikka kuinka paljon. Tänään näin ekan ruokalista enkuks, kun söin tän hotellin keittiön listalta.
Eipä täältä kummempaa, siis aivan normipäivä.. Aamulla taas satulaan ja eteenpäin.
Ai niin, kävin pankissa vaihtamassa rahaa tänään. Eka pankissa se jäi yritykseksi, siellä kerrottiin, että noteeraavat ainoastaan kunnon valuuttaa, eli taaloja. Noh, ei kun vähäisten seteleiden kanssa seuraavaan paikkaan. Niille kävi eurot, kun vaihtoi satkun. Täällähän tuo valuutan arvon hahmottaminen vie hetken. Suurin seteli on puoli miljoonaa Dongia, joka on noin 17 euroa.
Paikallisten tulotaso ei ole kovin kummonen, olisko bruttokansantuote ollut joku 3500 egee. Varsinkin näillä seuduilla ja noi, mitä oon ajellut viimeiset päivät, nää on koko maan köyhintä. Täällä rannikolla on vauraampaa. Noh, samalla kun mä tungin niitä vaihtamiani Dongeja pieneen minigrip pussiin, niin viereiselle jakkaralle tunki istumaan nuori nainen. Hän oli tulossa asioimaan samalle virkailijalle. Hänellä oli sellainen hyvänkokoinen muovikassi, jonka hän kumos tiskille ja se oli täynnä niitä puolen miljoonan seteleitä niputettuina tiiliskiveä isommiks nipuiksi narulla ja niitä oli paljon. Eli kyllä täälläkin joillain menee ihan hyvin, mutta ei olla siitä kateellisia vaan onnellisia.
Olkoon tiistai toivoa täynnä.
kesis

sunnuntai 13. huhtikuuta 2014

Ha Tinh - Ky Anh

13,4,2014  päivän kilsat 61 km yhteensä 662 km.

Päivän reitti      http://connect.garmin.com/activity/478722087

Pyhäpäivän ratoksi ajelin aamusella tänne Ky Anh kaupunkiin. noin kuudenkympin siivu valtatie ykkösellä. Koko matkan oli tietyömaa, ne leventää tota baanaa parilla kaistalla. Ajorata oli kyllä asfaltoitu, mutta siinä oli todella paljon hiekkaa ja pölyä, että siinä sai todella hengitellä maantiepölyjä ihan urakalla. Pyhäpäivän vuoksi liikennettä ei ehkä ihan arkipäivien malliin, mutta tietyömaa rekkoja oli todella paljon. Kyllä tonne sekaan mahtuu ihan hyvin kunhan, pitää vaan silmänsä auki. Huomista ajatellen ostin jo hengitys suojaimen, en tiedä voiks sen kanssa ajaa, mutta kokeillaan. Täällä niitä käyttää lähes kaikki, jopa autojen kuljettajatkin.

Olen suunnitellut tän päivää sopivaa lähestymistapaa tuonne Vietnamin vanhalle rajalle, jota kutsuttiin Demilitarized Zone eli aseeton vyöhyke.Se siis jakoi Vietnamin pohjoiseen ja etelään 18 vuoden ajan. Raja kulki Ben Hai joen mukaisesti. Lähestymistaktiikka on syytä suunnitella huolellisesti, ettei käy kuten jenkeille 40 vuotta sitten. Ei täällä pohjoisen puolella ole kyllä näkynyt mitään sellaista amerikkalaisvastaisuutta, Hanoissakin oli jenkkituristeja kohtuullisen paljon. Täällä maalla nyt ei oo turisteja ollenkaan, yhtään ulkomaalaista en oo viikkoon nähnyt. Tai no tänään kun kävelin kylillä, tais joku korealainen tai japanilainen kaveri painella fillarilla etelän suuntaan. Paikallisista ihmisistä näkee, että osa on niin ihmeissään, että näkevät varmaan eka kertaa ulkomaalaisen edessään.Kieltämättä se apinana olo välillä kyllästyttää, kun kukaan ei kuitenkaan osaa sanoa mitään meikäläisen ymmärtämillä kielillä.
Tänään oli kyll ihan hyvä ajofiilis, meinasin jatkaa vielä eteenpäinkin, kun olin täällä jo ennen yhtätoista. Pitäydyin kuitenkin ajatuksessa suunnitella hieman tulevia päiviä ja kun mutsikin oli sitä mieltä, että ajan liian pitkiä päiviä, niin olihan se sit pysähdyttävä. Huomenna kuitenkin aamusta satulaan. Täällä se tarkoittaa viimeistään seiskalta. Paikalliset duunarit painaa hommia jo kuudelta ihan täpöllä. Tosin keskipäivällä onkin sit pari kolme tuntia hiljaisempaa. Aamupalaahan täällä ei ole tarjolla, joten mangoa naamariin ja menoksi. Aivan älyttömän hyviä mangoja, parempia en ole syönyt kuin Ismailiassa Egyptissä, mutta siellä olikin maailman parhaimmat mangot. Näin ainakin silloinen vuokraisäntä ja argeologi mulle kertoi ja häntä on uskominen.
Ky Anhin parhaat mangot täältä

Huomenna olis ajatus ajaa Dong Hoi kaupunkiin, minkä pitäis olla ihan hieno paikka. Sinne on vajaa satku, joten se pitäis mennä ihan lupsakasti, jos olotila pysyy tällaisena kuin nyt. Sieltä sit varmaan parilla vedolla Huen kaupunkiin, missä sit pitää heittäytyä muutamaksi päiväksi todelliseksi turistiksi.
Tänään vielä ohjelmassa seuraavana fillarin kevyt huolto ja sen jälkeen tiedustelut kylillä näkyykö täällä missään Liverpoolin ja Cityn peli. kerrankin se tulis täältä katsottuna hyvään aikaan.
Toivottavasti kotisuomessa, erityisesti Espoossa ja mahdollisesti myös tuossa naapurissa Itä Timorin huudeilla ollaan parannuttu kankkusesta ja reippaina uuteen duuniviikkoon. Mä taidan jokatapauksessa jatkaa nesteytystä Bia Hoilla, koska eilen se toimi todella hyvin. Nähin kuviin ja tunnelmiin...
Päivän kysymyksenä; paljonko maksaa tietulli valtatie ykkösellä fillarille?



lauantai 12. huhtikuuta 2014

Bia Hoi Ha Tinh

12.4.2014 päivän kilsat 48 km kilsat yhteensä 601 km

Kylläpä hikoilutti viime yönäkin todella paljon, tietty välillä myös paleli, joten kai se sit meni aika fifty/sixty loppupeleissä. Aamulla kuitenkin ajattelin ajella lähimpään kapunkiin Ha Tinhiin. Ajo meni ihan kohtuullisesti riisipeltojen läpi. Todella kivaa maisemaa, leppoisa maalaismeininki. Tosin eipä siinä sit ollut kahviloita tai ruokapaikkojakaan matkan varrella, joten ajelin ilamn kummempia taukoja perille. Sattumalta reitti meni Dong Loc risteyksen, yhden ”Amerikan sodan” tapahtupapaikan kautta. Se oli pohjoisen joukoille merkittävä kuljetusreitti, joten jenkit pommitti sitä aluetta ihan tuskassa. Pohjoisen joukot antoi 10 naiselle iältään 17-20 vuotiaita, tehtäväksi kunnoostaa tie pommituksien jälkeen. Urhoollisesti aikansa tietä kunnostettuaan, tarina päättyi niin huonosti, että kaikki tytöt kuolivat yhden pommituksen aikana.
 http://en.wikipedia.org/wiki/%C4%90%E1%BB%93ng_L%E1%BB%99c_Junction
Nykyään paikalla on massiivinen muistomerkki ja paljon muutakin reksiviittaa.
Dong Loc risteys ja takana näkyy muistomerkkejä


Loppupäivän olen koittanut tankata nestettä ihan tuskassa, koska osittan huono olo varmaan johtuu nestehukastakin. Tänään oli ihan sikakuuma täällä kaupungissa. Kävin pyörähtämässä kylillä eka kerran yhden aikaan. Kadut oli ihan tyhjillään, söin kanakeitot yhdessä mestassa, niin omistaja vaan puhisi, että on kuuma. Iltapäivällä lähdin katsastaan Bia Hoi tarjonnan. Niitä mestoja olikin ihan reilusti ja porukkaa oli viiden aikaan ihan mukavasti liikkeellä. Eka mestassa kävi tietty niin, että se kaikkein kännisin jätkä halus tulla jutteleen mun kanssa, mutta ei se pystynyt mulle opettaan vietnamia, joten vaihdoin paikkaa. Seuraavassa paikassa kun tilasin Bia Hoin, joka siis on tuoppiolutta, sieltä tulikin reilu 2 litran kannullinen sitä bissee. No siinä sit hörpin sitä pikkuhiljaa. Tarjoilia tuli esitteleen ruokalistaa, olin ihan varma, että vaikka vetäis ihan sokkona, niin ei voi toisenakin iltana tulla kanan varpaita lautaselle. Kyselin siltä, et mikä on hyvää ja hän sit suositteli jotain, mistä ei pystynyt tietenkään sanomaan yhtään mitä se on. Aikani kun odottelin, niin tällä kertaa sain pikku possun jalkoja, jotka oli pätkitty palasiksi ja sit paistettu rasvassa. Jotain siitä yritin järsiä, mutta eihän siinä ollut mitään syötävää. Kuitenkin se safka maksoi puolet siitä mitä mun hotellihuone maksaa.. Bia Hoi oli kyllä hinta/laatu suhteessa täysin lyömätön, se kannullinen maksoi noin 70 senttiä.

perjantai 11. huhtikuuta 2014

Tan Ky (HCMH) - Duc Tho

11.4.2014 päivän kilsat: 92 km.  kilsat yhteensä 553 k

Päivän reitti http://connect.garmin.com/activity/477601700

No niin, eilisestä on selvitty jollain tavalla. Tais vaan kroppa ylikuumentua päivän mittaan ja jäähdytysjärjestelmä petti jossain määrin. Aamullakin oli todella heikko olo, mutta eipä kiinnostanut jäädä toiseks yöksi tohon kylään, niin päätin ajaa lyhyen päivän tänään. Tänään oli huomattavasti viileämpi, kun aurinko oli pilvessä. Kyllähän toi mittari mittas 35 C lämpötilan, mutta tuntui aika paljon viileämmältä. Maasto oli tänään huomattavasti tasaisempaa, joten ajo meni ihan ok. Ajon jälkeen kyllä taas paleli ja hikoilutti vuoron perään, mutta ei läheskään niin paljon kuin eilis iltana. Tänään ehti peseen ajokamat, toivottavasti ne vielä kuivuiskin aamuun mennessä.
Kylätielläkin on ajoittaista ruuhkaa
Ei noi vesipuhvelitkaan ole täysin päästöttömiä. Tuollaiseen ei kannata osua fillarilla
Kyllähän tässä jossain määrin puolivaloilla on edelleen. Yritin paikata olotilaa, kun tossa hotlaa vastapäätä on perinteinen Bia Hoi paikka. Kävin siellä vetämässä muutaman palauttavan juoman. Kävin sen jälkeen syömässä päivän ekan lämpimän safkan. Ruokalistaa ei ollut, mutta näytin sille ankan kuvaa, et tuollaista lautaselle. Nuori kaveri kysy multa jotain vietnamiksi, johon en tietenkään voinut muuta kuin nyökytellä. Aikanaan kun safkat tuli pöytään, niin siinä oli kanan jalkoja varpaineen. Siitä ei kauheesti syötävää irronnut. Onneks siinä oli riisiä ja tofua, niin sai jotain vatsaansa. Yks huonoimpia safkoja ikinä ja ylivoimaisesti kallein tällä reissulla. Siis kusta ja paskaa kuten entinen kämppäkaveri tapasi aamuisen Kosovossa todeta..
Hyvä reissumiehen patonkieväs. Harmi kun noita mestoja on tåållä pohjoisessa vähän.
 Tän päivä reitti oli kyllä reissun parhaimpia. Se meni pikku kylien läpi, valtavan hienoja riisipeltoja ja jokia. Huominen reitti on vielä hieman hakusessa. Kai mä kuitenkin painan takaisin HCMH:lle. Tota rantatietä ehtii vielä ajamaan ihan kylliksi. Näillä mennään..
Pariskunta tulee kruisilta maissipelolta
Maissinjyvät muhimassa maantiellä, kaikki tila käytetään hyväksi