Mosel

tiistai 3. kesäkuuta 2014

Homma alkaa olla paketissa

Fillari on jo laatikossa, olipa työläs homma, kun boksi oli huomattavasti pienempi kuin tulomatkalla. Fillari piti pistää melko pieniks osiks ja sit vielä harsia toi laatikko jeesusteipillä kasaan. Pitää vielä tänään tai viimeistään aamulla selvitellä, millä vehkeellä täältä pääsee Bangkokin kentälle. Taksilla nyt tietty, jos ei millään muulla. Tosin en kyllä tiedä mahtuuko toi boksi edelleenkään noihin normi takseihin. Huomenna puolilta päivin sit alkaa täältä reipas 30 tunnin siirtymä Vantaalle. Noh, onneks ei tarvii poljeskella, riittää kun istuu jakkaralla ja nautiskelee malesialaisten tarjomaa punkkua. Edellisen kerran oonkin juonut Dalatin punkkua Vietnamissa. Siitähän on aikaa jo valovuosi.
Viimeinen viikko on mennyt altaalla pötkötellessä. Sain tänään luettua loppuun Jo Nesbon Punarinta kirjan. Ihan passelia luettavaa, kunhan pääsi vauhtiin englanninkielisen tekstin kanssa. 4 kertaa kävin salillakin toteamassa, että rauta on aikanin yhtä painavaa kuin ennenkin. Nyt on sit aika siirtyä viileämmille vesille, nautiskelemaan Suomen suvesta. Toivottavasti sieltä saa jo uusia perunoita, ne vois olla torstaina ruokalistalla..

Blogi jää nyt kesälomalle. Koska nimensä mukaisesti se tarjoaa sekavia tarinoita maailmalta, en ajatellut kirjoitella sinne sen enempää kauppareissuistani kotikulmilla kuin mistään muustakaan. Kättä lippaan niille, jotka ovat jaksaneet lukea näitä sekavia tarinoita, kerronta on ajoittain juurikin nimensä mukaista. Koska vuorotteluvapaani alkaa muistaakseni juuri tänään tai huomenna ja jatkuu vuoden loppuun, epäilenpä, että aika nopeasti futiskisojen jälkeen uutta tekstiä syntyy.

Hieman siihen liittyen luin juuri uutisen Nepalissa tapahtuneesta bussionnettomuudesta. Siellähän niitä busseja suistuu tieltä rotkoihin aina silloin tällöin. Nyt kuski ilmeisesti räpläsi kännykkäänsä vielä ajaessaan. Muistuipa mieleen 1998 reissu Nepaliin, ennenkuin siellä oli kännyköitä. Matkustelin Annapurna vuoren kierroksen jälkeen paikallisbussin katolla Pokharaan. Katolla oli myös bussin rahastaja. Se oli hänen mielestään bussin turvallisin paikka, koska sieltä tosiaan pystyi  vauhdissa hypäämään pois siinä vaiheessa, jos/kun bussi suistui tieltä.

Oikein mahtavaa kesää kaikille, muistakaa ottaa lungisti - kesis

Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhan hoito...

...no ehkä kalastus..

keskiviikko 28. toukokuuta 2014

Pattijoella ei mitään ihmeellistä

Täällä suht normipäiviä. Eilen ja toissapäivänä kävin punttisalilla toteamassa, että rauta on kovin painavaa täälläkin. Hain fillarin tänään huollosta. Sille takanavalle ei oltu tehty mitään. Sanoin sit asiasta ja sit se firman pomo käskytti huoltomiehen hommiin. Äijä menas, että siinä on laakerointi paskana ja laakerit pitää vaihtaa. Se huoltomies ei ollut ihan alansa huippuja. Ei tosin ollut se niiden pajakaan. Mä menin sinne istuskeleen, ajattelin että oppis jotain fillarin huollosta. Kyllä se kaveri sai sen navan reilussa tunnissa palasiksi, mutta sit loppuikin eväät. Se kokos sitä 4-5 kertaa eikä siitä tullut mitään. Laakereita se kävi hakemassa pariin otteeseen jostain lähikaupasta lisää. Viitisen tuntia mä siellä ihmettelin ja sit toinen asentaja sai kasattua sen paketin, mutta eihän se kunnossa ole edelleenkään. No pääasia, että fillarin sai veks sieltä ja sillä pystyy ajamaan. Toi takakiekko kokonaisuuudessa on alle satkun Saksan nettikaupoissa, joten pistän uuden tilaukseen kunhan pääsen himaan. Koko huolto maksoi 600 Baht eli vajaat 15 egee.E i siinä asentaja kummoista tuntipalkkaa saa, kun ne laakeritkin kuitenkin jotain maksaa. Muuten se kyllä oli ihan ok kauppa, todella hienoja fillareita useiden kymmenien tuhansien eurojen arvosta liikkeessa esillä.

Tossa just lueskelin Bangkok Postin nettisivuja. Ilokseni huomasin, että nukkumaanmenoaikaa on sotilasjuntan toimesta siirretty myöhemmäksi. Nyt saa olla kylillä jo 24.00 saakka ja aamulla 04.00 voi lähteä taas reissuun jos siltä tuntuu.Yrittäjät olivat protestoineet, kun turistipaikoissa bisnekset menee huonosti kun kaupat, baarit ja ravintolat pitää sulkea niin aikaisin.

Tän alueen huumepolitiikasta hyvä esimerkki oli kun Cambodiassa; australialainen ja ranskalainen nainen oli viime syyskuussa otettu lentokentällä kiinni, 2.2 kg heroiinia repussa. Sit vielä nigerialainen kundi pidätettiin Phnom Penhissä, oli ilmeisesti järjestellyt ne aineet. Tänään saivat tuomiot, ne oli 23-27 vuotta vanketuta. Sen kun suorittaa Cambodiassa, niin tietää lusineensa.

Siinäpä tämän hetken tärkeimmät kuulumiset. Mä oon täällä Pattijoella 4.6 asti ja sit bussilla suoraan Bangkokin kentälle. Viikko aikaa lueskella ja ehkä ottaa pari geikyä...  kesis

sunnuntai 25. toukokuuta 2014

Pattaya - tämän reissun pääteasema.

24.05.2014 päivän kilsat 77 km, yhteensä 3100 km.

Pattaya, Pattijoki, tällä suomalaisten suosikkikohteella on monta nimeä. Tosin toistaiseksi en ole yhtään suomalaista tavannut koko reissulla. Yllättävän paljon täällä on porukkaa, vaikka ei nyt ainakaan Eurooppalaisittain ole mikään sesonkiaika. On se huikeaa, kuinka iso paikka tästä on kehittynyt. Olin täällä ekalla Aasian reissullani 1991, jolloin tämä oli suht pikkuinen kalastajakylä.

Eilinen ajopäivä meni ihan mukavasti. Tosin vatsa ei vieläkään ole kunnossa, mutta ainakin tänään hieman parempi. Koiratkaan eivät hyökkäileet, joten viimeisellä tauolla jätin karahkan odottamaan uusiokäyttöä. Kaupan pihassa oli vaaka, jossa yks vanttera tyttö kävi punnailemassa itseään. Ilmeestä päätellen tulos ei ollut odotetunlainen. Mäkin sit ihan mielenkiinnosta kiipesin puntarille. vaaka näytti 67,9 kg. Ilmeisesti muutama gramma on lähtenyt muualtakin kuin poskista..

Olin todella puhki illalla, just jaksoin valvoa kymmeneen saakka, että näki mitä täällä tapahtuu, kun ulkonaliikkumiskielto tulee voimaan. Kyllä kaupat, baarit ja ravintolat suljettiin kymmeneltä ja ihmiset poistuivat koteihinsa. 22.15 aikoihin porukkaa oli kaduilla vielä aika paljon, kun lähdin nukkumaan. Sotilaita ja poliiseja sen sijaan ei kyllä näkynyt. Pitää tänä iltana mennä patsastelemaan johonkin lähibaariin ja katsoa, tyhjeneeks noi kadut ihan totaalisesti. Täällä sotilasjuntta kyllä tiukentaa otettaan, kymmeniä politiikkoja on pidätetty tai pyydetty ilmoittautumaan sotilasjuntalle Tänään juntta antoi lehdistölle ohjeet, millaiisia uutisia saa julkaista. 8 korkeaa poliisiupseeria siirrettiin toisiin tehtäviin, olivat ilmeisesti demokratian kannattajia. Hieman sellaisia merkkejä ilmassa, että tämä poikkeustilasäännöstö voi olla pitkäänkin voimassa, mikäli ulkopuolelta ei tule voimakasta painostusta. Kuningaskin on jo sairauden heikentämä, joten hänen mielipiteillään ei ole enään niin suurta merkitystä. Mielenkiintoista seurata miten tilanne täällä kehittyy. Jossain vaiheessa kansa nousee barrikaadeille, se on ihan varma, mutta missä vaiheessa ja uskaltaako juntta käyttää  kovia otteita mielenosoittajia kohtaa, jää nähtäväksi. Tosin tällä hetkellä sekä hallitsevan puolueen, että opposition johtohahmot on pidätettynä, joten sieltä pitää nousta uusia johtajia organisoimaan mielenosoituksia. Kovin pitkään thaimaalaiset eivät tätä hommaa jää katseleen, täällä on totuttu demokratian sääntöihin.

Enimmät pyöräilyt on nyt ajettu tälle reissua. Huomenna käyn katsastamassa muutaman fillariliikkeen, josko ne huoltais ton fillarin ja samalla etsis kuntosalin, mihin pääsis bodaamaan. Jotain luettavaa pitää myös löytää, nyt on aikaa huilia ja lueskella. Muistakaahan käydä äänestämässä siellä, mä en päässyt tänä vuonna uurnille.

kesis

Ohjaamon lisävaruste koiria varten

67,9 kg näytti vaaka ajokamoissa

Taulu hotellihuoneen seinällä. Kuva hieman irrallinen, mutta teksti pätee tähänkin reissuun.

perjantai 23. toukokuuta 2014

Chanthaburi - Rayong

23.05.2014 päivän kilsat 113 km, yhteensä 3023 km.

Päivän reitti:    http://connect.garmin.com/activity/505134116

Tämän reissun viimeinen pidempi ajopäivä on pulkassa. Ei ollut ihan herkkua ajaminen tänäänkään. Naureskelin mielessäni, että kuinkahan moni lääkäri määräis ripulin hoitoon 7 tuntia fillarointia helteessä. Ei se kyllä hauskaa ollut, mutta tulihan ajeltua. Tänään oman lisänsä toi vielä koirat. Pariin otteeseen aamulla hyökkäs koira talon pihalta perään. Onneks oli tarpeeksi vauhtia ja pääsin karkuun. Sit poimin vajaan metrin pituisen karahkan, mitä säilytin etulaukun päällä. Se olikin tarpeen, kun viimeisellä kympillä hyökkäs 3 koiraa yhtäaikaa perään. Jalat oli jo aika pehmeässä kunnossa, joten karkuun ei päässyt. Huitaisin sillä karahkalla lähintä koiraa kohti. Se meni ihan kuonoa hipoen ohi. Sen verran se kuitenkin vaikutti, että dogi vetäs lukkojarrutuksen täydestä vaihdista ja muut samoin. Kai se tajust, että nyt voi sattua nenään.. Ihmeen aggressiivisia täälläpäin noi koirat. Vielä tuolla rajan pinnassakin ne oli ihan rauhallisia, kuten Vietnamissa. Täytyy ottaa se karahka huomennakin mukaan.

Selailin hieman nettiä, kyllä ulkonaliikkumiskielto puree täällä ihan täysillä. Klo 22-05 välisenä aikana kadut on todellakin tyhjillään. Armeija ja poliisi valvoo sen noudattamista. Kiellon rikkomisesta saa ison sakon. Saas nähdä kuinka pitkään tilanne pysyy päällä. Tuolla on todella rajut taloudelliset vaikutukset. Suurin osa TV kanavista oli eilen blokaattu, käytännössä kaikki ulkomaalaiset kanavat. Nyt ainakin BBC news näkyy. La - su välisenä yönä tulee mestareiden liigan finaali, saas nähdä rikotaanko ulkonaliikkumiskieltoa silloin.

Huomenna ajelen vajaan 80 kilsaa Pattayalle. Siellä vien fillarin huoltoon ja sen jälkeen pistän sen laatikkoon. Tämän reissun ajot on sit ajettu. Sieltä pääsee bussilla suoraan lentokentälle. Jään mielenkiinnolla seuraamaan, miten tilanne täällä suunnalla kehittyy. Tänään tossa matkan varrella oli varmaan 5 armeijan tarkastuspistettä. Onhan niitä täällä normaalistikin, mutta ei tällä alueella eikä noin paljon.
Eipä täältä tämän kummempaa kerrottavaa, tarina jatkuu lähipäivinä.  kesis

torstai 22. toukokuuta 2014

`Trat - Chanthaburi

22.5.2014 päivän kilsat 69 km yhteensä 2910 km.

Päivän reitti:    http://connect.garmin.com/activity/504568985

No niin, toinen päivä Thaimaassa; ulkonaliikkumiskielto ja sotilasvallankaappaus... Eipä ollut ensimmäinen eikä viimeinen laatuaa tässä maassa. Tahtoo olla ennemmin sääntö kuin poikkeus, että kenraalit ottaa hommat hoitaakseen, mikäli politiikot sitä ei pysty tekemään. Käsittääkseni kuningaskaan ei pistä kauheasti hanttiin, että näin siinä jälleen kerran kävi.

Mitä se sit vaikuttaa täällä, ei ainakaan tässä kaupungissa yhtään mitään. Huomasin tapahtuneen, kun tossa iltapäivällä selailin ylen uutisia. Bangkokissa, uskoisin että ainakin ne alueet, jotka oli mielenosoittajien hallussa useita kuukausia, tyhjennetään.

Huomattavasti enemmän vaikutusta oli sillä, että pari päivää jatkunut vatsan kipristely muuttui sit jallaksi eilen illalla ja kaikki mitä pisti suusta sisään tuli vetenä alhaalta ulos. Tänä aamuna ei ollut kovin hääppönen olo. Ajattelin kuitenkin kokeilla ajaa tähän seuraavaan kaupunkiin. Oli kyllä suht tuskainen homma. Aamuyöstä aloin syömään imodiumia ja sillä sai blokattua vatsan toiminnat, mutta olo oli surkea. Tänään oon vaan potkötellyt sängyllä. Pari kertaa kävin kylillä, tää on todella ihmeellinen kaupunki. Ihan täynnä jalokiviliikkeitä, ei juurikaan mitään muuta. Normi kaupan tai ravintola löytäminen oli todella hankalaa. En oo kyll Thaimaassa vastaavassa kaupungissa aikaisemmin käynyt.
Huomenna taas aamusta satulaan, toivottavasti olo olis parempi. Tarkoitus ajella johonkin Rayongin nurkille. Täällä kaupungissa ajellessa joutuu hieman skarppaamaan, kun vaihtui tuo liikennekin vasemmanpuoleiseksi. Risteyksissä pitää pyöritellä päätään joka suuntaan, kun autot tuleekin eri suunnalta.
Täältä ei tämän kummempaa, jään tänne vallankaappauksen keskelle ihmettelemään tilannetta.
kesis

keskiviikko 21. toukokuuta 2014

Koh Kong - Trat (Thailand)

21.5.2014 päivän kilsat 101 km, yhteensä; 2841 km.

Päivän reitti:     http://connect.garmin.com/activity/503928489

Olipas kiva ajopäivä tänään. Puoli seiska olin jo satulassa, just ennen rajaa pysähdyin kaffeelle ja annoin kahvilan frouvalle viimeiset Rielit. Mamma oli onnessaan, kun sai 30 sentin tipit. Rajan ylitys sujui varsin jouhevasti. Cambodian puolella oli jonkinlainen härdelli, paikallisilla naisilla ei ilmeisesti ollut asiakirjat ihan kunnossa. Mut sit vinkattiin jonon keulille, joten lähtöleimat passiin ja Thaimaan tiskille. Siellä ei sen kummempia kyselty, leima passiin ja tervetuloa. Tuon rajan yli ei ilmeisesti pääse autolla ollenkaan, kukaan siitä ei ainakaan tullut ja portit oli kiinni. Fillarilla pääsi oikein mainiosti.
Olihan siinä huikea ero tien kunnossa, kun tuli Thaimaan puolelle. Oli todella hyvää asfalttia koko matkan ja monin paikoin 2 kaistaa suuntaansa, niin oli reilusti tilaa ajaa. Alkuun liikennettä ei ollut juurikaan, mutta lähempänä Tratia autoja kyllä riitti. Asutusta tuolla reitillä ei liiemmin ollut. Yks kylä Thaimaan puolella lähes heti rajan jälkeen ja sit satunnaisia taloja ennen Tratia. Toi rantakaistale Thaimaan osalta on todella kapea. Kapeimmillaa kilsan luokkaa, mutta se kaistale on pitkä, varmaan joku 70 kilsaa. Siinä oon näppärästi viety Cambodiialaisilta rantakaistale. Maasto siellä sisämaassa on todella mäkistä läpipääsemätöntä viidakkoa.
Päivä alkoi pikku tihkusateessa ja päättyi käytännössä rankkasateeseen. Välillä vettä ei tullut ollenkaan. Oli pakko vetää sivuun kilsa ennen Tratia, kun pitkällä suoralla huomasin, että rankkasade lähestyy ja näkyvyys katos kokonaan. Siitä sit parin mopoilijan kans vaan lähimmän talon terassille katoksen alle suojaan. Joku 20 minsaa vettä tuli täpöllä ja se oli sit siinä. Tämä Trat on sesonkiaikaan satamapaikka tuonne Koh Changin saarelle. Nyt täällä ei ole näkynyt monta länkkäriä.
Ruokatori oli yks parhaista mitä oon Thaimaassa nähnyt. Aivan loistavia safkoja todella halvalla. Pitää vielä illalla käydä uudestaan tankkaamassa, niin jaksaa huomenna taas polkea. Iltapäivällä ennen sitä rankkasadetta oli älyttömän kuuma, sellainen todella painostava keli. Olin jo päättänyt, etten enään pysähdy tauolle, mutta 10 kilsaa ennen kaupunkia oli pakko pitää tauko. Sattui sopivasti reissun ensimmäinen 7/11 kauppa, sieltä saa aina jääkylmää kokista ja niissä on ilmastointi todella kylmällä, joten sai kropankin viilenemään samalla.
Muuten täällä suunnalla ei mitään ihmeellistä, näillä mennään ja katsotaan mihin se rittää... kesis

Viimeiset kahvit Cambodiassa
Suht tummia pilviä Thaimaan suunnalla
Hieno resortti just ennen Thaimaan rajaa
Thaimaan raja-asema, Cambodia jää taustalle
Sateenkaari Thaimaan rannikolla
Tuosta ei oo pitkä matka Cambodiaan
7 eleven - tuo reissumiehen keidas
Sataa ihan maahan saakka..
Ruokatorin herkkuja
Fisu vielä jälkiruoaksi
Tiikeri on ihan loppu, se yrittää ladata virtaa suoraan patterista

tiistai 20. toukokuuta 2014

Sihanoukville - Koh Kong

20.05.2014 parin päivän kilsat 20 km, kilsat yhteensä: 2740 km.

No niin, viimeinen yö Cambodiassa ja huomenna kurvailen tuon leveän joen yli Thaimaan puolelle.
Tän päivän bussihomma meni melkein kuin Stromsössa. Bussin piti lähteä 8.15, varmistin vielä lähtöajan, että onhan se 8.15, kun firman seinällä oli aika 7.15. Kerrottiin, että 8.15 ja riittää kun on 8.00 paikalla. Tänään kun ajelin bussiasemalle 7.30, niin bussi oli jo pakattna ja moottori käyden odotteli, että tuun paikalle. No eihän siinä mitn. kamat kyytiin ja menoksi. Ihan ok bussi ja kuskikin ajeli ihan rennosti. Sit kun tultiin Koh Kongin tienhaaraan, niin kuski sanoi mulle, et hyppää ulos, toinen bussi tulee ja poimii sut 10 misan päästä kyytiin. Se tuli hieman puun takaa, koska oletin, että se olis ollut suora yhteys. Siinä sit istuskelin risteyksessä ja reilun kahden tunnin päästä tulikin toinen bussi, mikä meni ihan oikeaan suuntaan. Se bussi ei ollut enään ihan niin jiirissä, etuiskarit ja jarrut ihan loppu, mutta kuski tiesi sen, eikä päästänyt alamäissä vauhtia nousemaan yli 20km/h. Joskus kolmen aikaan olin perillä. Kolmisen tuntia pidempän siinä meni, kuin olis pitänyt, mutta samapa tuo. Huomenna aamusta taas satulaan ja ajelen tuota rannikkoa Bangkokin suuntaan. Vaikka viimeiset päivät olenkin syönyt hyvää safkaa, niin kyllä se red curry chicken kieltämättä maistuu huomenna. Goodbye Cambodia - Sawasdee Thailand.  kesis

Jälkimmäinen bussi, istuin repsikan paikalla, siks kypärä koelaudalla
Näkymät hotlan partsilta
Viimeiset mustekalat ja auringonlasku