Mosel

keskiviikko 21. joulukuuta 2022

Chiang Mai - Thaimaan Rovaniemi

 Päivän reitti: Chiang Mai kilsat: 108 km (932 km). Eilinen ajopäivä oli leppoisaa ajamista pintakaasulla yhdestä ylämäestä huolimatta. Mäki oli selvästi loivampi kuin edellisen ajopäivän nousu ja päivän kokonaisnousukin oli 100 m vähemmän. Ekat noin 70 kilsaa saikin ajella motarin reunaa ja raskasta liikennettä oli kyllä reilusti. Tiekin oli varsinkin siinä mäkiosuudella poikkeuksellisen huonossa kunnossa Thaimaalaiseen tasoon nähden. Alamäkeen lasketellessa, piti olla suht tarkkana. Sinällään tuossa motarilla ajossa ei ole mitään ihmeellistä, suurin hankaluus on rekoista johtuva meluhaitta. Hieman ennen Lamphunin kaupunkia käännyin pois motarilta ja loppumatka olikin oikein leppoisaa kruisailua. Chiang Mai on Thaimaan toiseksi suurin kaupunki, vajaalla miljoonalla asukkaalla. Eilen kun kävin syömässä, näkyikin jo reilusti turisteja. Ei nämä turistien määrät silti ole lähelläkään 2019 vuoden lukemia. Hotellien hinnat kertoo kysynnän ja tarjonnan ristiriidasta, joulu on kuitenkin matkailun sesonkia. Mä otin huoneen todella siististä hotellista 5 yöksi aamiaisella, 25€/vrk. Ei täältä aikaisemmin ole tuolla hinnalla saanut muuta kuin todella pikkuisen huoneen, jos sitäkään. Kävin jo aamusta pesemässä pyykit itsepalvelupesulassa. Niitä alkaa olla täällä joka kylässä. 25 minsaa se kone noita kamoja pesi ja kyllä ne puhtailta vaikutti. Normipesulassa toi prosessi kuivaamisineen vie yleensä vuorokauden. Partsille sai hyvin viritettyä narut kuivaukseen. Eilen kun menin syömään, niin satuin näkemään intialaisen ravintolan ja eihän siitä voinut ohi kävellä. Safka olikin todella hyvää. 

Nyt jään odottelemaan joulupukkia tänne ja samalla hieman mietiskelen, miten matka tästä jatkuu. Jalatkin saavat hieman lepoa, koska ihan kaikkia kilsoja ei ole vielä ajettu. 


Tuota gongia olis kiva kumauttaa


Seuraamalla Ping jokea löytää Chiang Maihin


Oikein leppoisaa kruisailua

Täällä pesaisee isommankin lastin pyykkiä

Niin vaan aurinko nousi tänäänkin 🙏


sunnuntai 18. joulukuuta 2022

Lampang

 Päivän reitti: Lampang 68 km (824 km). Tänään tuli testattua eka kertaa Vituksen (fillarini) ja kukkakeppijalkojeni mäenkiipeämiskyky. Fillarin välitykset riittää oikein hyvin ja kukkakeppireidetkin jaksoi tuon tämän päivän nousun kohtuudella. Tänään heräilin jo puoli kuudelta, pakkailin kamat ja odottelin rauhassa, että päivä valkeni puoli seiskan pintaan. Tänään on ollut pilvinen päivä, ja kun kovin nousu oli heti aamusta, se meni ihan kohtuudella. Noiden mäkien kiipeäminen raskaalla fillarilla on kuitenkin oma juttunsa. Olen muistaakseni viimeksi kiipeillyt mäkiä ollessani edellisen kerran täällä Thaimaan lapissa lähes 5 vuotta sitten. Siihen kun lisää sen, että en ole muutenkaan pyöräillyt viimeiseen 1,5 vuoteen, niin hetken saa sitä kondista etsiskellä. Hiton mukavaa puuhaa jokatapauksessa ollut. Garmin laski tänään 683m nousua 68km matkalle. Olin täällä Lampangissa jo varmaan 11 aikaan. Majoituin Hotel Lampangiin, joka on varmaan alueen vanhin hotelli. Tämä on kuitenkin makee mesta, varmaan alueen ensimmäisiä isoja rakennuksia. Olen täällä eka kertaa ja muutaman tunnin kaupunki kierroksen jälkeen on todella hyvä fiilis. Tämä kaupunki on ollut satoja vuosia sitten tiikkipuun merkittävimpiä hankintakeskusia, kunnes puu sitten loppui täältäkin. Päätin jo pitää huomenna lepopäivän täällä. Kyliltä pitäis tänään löytyä joku mesta mikä näyttää futista. Seuraavalle legille Chiang Maihin on myös kunnon mäki tarjolla ja reilu 100 kilsaa, joten pikku lepo on hyväksi. Johan tässä tuli 8 päivää ajettua putkeen. Ihan suunnitelman mukaan kuten kerroin kavereille, että aloitan tosi hissukseen... Reisissä kyllä tuntuu, että jotain uutta lajia on harrastettu monta tuntia päivässä.

Mielenkiintoista nähdä Chiang Maissa, kuinka paljon siellä on turisteja. Täällä maakunnissa ei näy turisteja ollenkaan. Tänään näin muutaman täällä, mutta täälläkin käy yleensä paljon länkkäreitä, kun kaikki kyltit on enkuksi. Majapaikkojen hinnat on olleet todella halpoja Bangkokin jälkeen. Maksan tästä huoneesta 8 egee, kuitenkin siisti iso huone kaupungin keskustassa. Eikä nuo Chiang Main hotlahinnatkaan ihan normaaleja vielä olleet. Kaiken lisäksi täällä ei enään juuri maskeja käytetä ja ihan hyvä näin. Noh, riittäköön yleisfilosofointi ja kuvat kehiin:

Toimiston näyttö tänään aamusella

Paljon vielä kiivettävää


Maalaismaisemaa

Lampangin taksitolppa, rauhallisempi meininki kuin stadissa nykyään

Näkymiä Wong joen varrelta

Ja fisua vaan nousee


Vesi oli tuolla korkeudella vuonna 2005 (meidän kalenterin mukaan)

Katutaidetta





lauantai 17. joulukuuta 2022

Matkalla Thaimaan lappiin

 Eilisen reitti: Sukhothai kilsat: 119 km (665 km), tänään; Wang Chin 91 km (756 km). Tervehdys Wang Chinin kylästä Yom joen varrelta. Eiliseltä päivältä ei juuri muuta mainittavaa, kuin se, että tiellä 101 oli remppa menossa, mutta se ei juuri ajamista haitannut. Ajelin Sukhothain nykyisen keskusta läpi eilen ja jatkoin vielä 40 kilsaa, että seuraavien päivien homma hieman helpottuu. Nyt ei voi ajella ihan fiilispohjalta, koska täältä ei löydy majoitusta ihan joka kylästä. Eilinen Sawankhalok kylä oli ihan kiva ja siellä oli tosi hyvä ruokatori illalla Yom joen vierellä. Tuli maisteltua kaikenlaista safkaa. Olishan siellä ollut rautatieasema, mistä yhteys Chiang Maihin. Kieltämättä mukava ajatus hypätä junaan, kun kovimmat mäet on seuraavina päivinä ja reidet on ihan finaalissa jo nyt. Huomiseksi olis tarkoitus ajaa Lampangiin, mikä on jo isohko kaupunki. Sieltä olis noin satku Chiang Maihin. Tämä Wang Chin ei ehkä jää muistin sopukoihin kovin pitkäksi aikaa. Ruokaa tuosta kylältä sai, mistä tietty plussaa. Tänään maasto muuttui selvästi mäkisemmäksi ja kokonaisnousua näköjään kertyikin noin 400 m päivän mittaan. Kovasti siellä kukkuloilla kasvatettiin jotain sitrushedelmiä, oliko olleet mandariineja. En ole aikasemmin huomannutkaan tuollaista viljelyä täällä pohjoisessa. Ylämäet ja alamäet oli lyhyitä mutta jyrkkiä. Yhteen alamäkeen olen näköjään saanut reilut 60 km/h nopeutta. Aamut täällä pohjoisessa on aika viileitä. Huomis aamuks pitää ehkä varata tuulirotsi varuiks. Mulla on heti aamusta lähes 500 m vertikaalia nousua yhtäjaksoisesti, tosin sen jälkeen suht leppoisa lähestyminen Lampangiin. Äsken jouduin toteamaan tossa  kylillä, että tänään ei futista katsella. Siellä ei ollut minkäänlaista baaria, missä olis ollut telkkari. Jotenkin en myöskään usko, että tuosta mun huoneen mustavalko JVC telpistä futiskanavaa löytyis. Noh, huomenna sit finaali varmaan näkyy Lampangissa.

Tuosta kuvia parin päivän ajalta:

Sawankhalok rautatieasema

Tuosta sai mahtavaa currykanaa


Noi vohvelit oli todella hyviä

Kalastaja Yom joella


Yom jokea tänään kuvattuna

Maaseutukierros alkaa


Tän yön hotla sillan vieressä oikealla Yom joen rannalla


torstai 15. joulukuuta 2022

Kamphaeng Phet

 Päivän reitti: Kamphaeng Phet 132 km (546 km).

Tänään oli hieman erilainen lähestymistapa. Oli sen verren pidempi legi, niin en lähtenyt seuraamaan Ping jokea, varsinkin kun oletettavaa on, että sielläkin on tulvavaurioita riittävästi. Tein illalla uuden reitityksen hieman isompaa tietä Pingin läheisyydessä. Se oli ihan hyvä valinta. Keskinopeuskin oli 5 kilsaa nopeampi kuin aikaisempina päivinä. Ei siinä, että tässä kiire olis, mutta kun kilsoja on reilummin, hitaammalla vauhdilla siihen siirtymään menee käytännössä koko päivä (toisin sanoen, kun se kulkee, niin se kulkee...). 

Alkumatkasta oli edelleen riisipeltoja, mutta myöhemmin tien reunustalla oli lähinnä bambuviljelmiä. En tiedä mitä lajiketta täällä on, mutta jotkut Aasian bambut kasvaa lähes metrin vuorokaudessa. Noin 3-4 metrisiä rankoja ne oli, mitä jengi hakkas vesurilla poikki ja sit vaan rungot pätkiksi ja rekan kyytiin. Ohitin yhden massiivisen tehtaankin, mihin niitä rekkoja meni. Parkkiksella oli silloinkin parikymmentä rekkaa odottamassa lastin purkua. Ei oo oikein tietoa, mitä kaikkea siitä bambusta tehdään. Noi rungot oli tosiaan lyhyinä pätkinä ja niitä oli tien reunoillakin kun pudonneet kuormasta.

Mitään sen ihmeellisempää tuossa matkalla ei ollutkaan. Kahvittelua, syömistä ja poljeskelua. No safkan jälkeen kyllä virittelin kaiuttimen ohjaustankoon ja kolmisen tuntia luukutin sitten musaa ihan kunnolla. 

Huomenna alkais sellainen kolmen yöpymisen noin 380 km setti joka päättyy Chiang maihin. Tiedossa olis ensimmäiset isommat mäet. Reitti näyttää tuollaiselta: Kamphaeng Phet - Chiang Mai en ole noita kulmia aikaisemmin ajellut. Noi on jo sen verran syrjässä, että pitää hieman suunnitella missä yönsä viettää. Lampangissa pistäis olla sunnuntaina, että näkis futis finaalin, muulla ei nyt niin väliä.

Tämä Kamphaeng Phet on ihan kiva mesta. Pysähdyin lähes 5 vuotta sitten myös täällä. Silloin ajelin Chiang Maihin hieman suorempaa reittiä. Ehdin hieman kiertelemään tuossa joen rannalla auringon laskun aikaan. Nyt on Vitus (siis mun fillari) pesty ja ketjut öljytty. Huomenna taas tuorein jaloin liikkeelle...

Muutama kuvakin tänne:

Ei ollut enään sorateitä tänään




Välillä pitää tankata

Ping joki Kamphaeng Phet



keskiviikko 14. joulukuuta 2022

Nakhon Sawan

 Päivän reitti Nakhin Sawan kilsat: 69km (414km).

Jopas päivän reitti näyttää varsinaiselta kiemurtelulta kun sitä katselee kartalta. Tosin niin kyllä mutkittelee tuo Chao Phraya jokikin, joten speksien mukaan on ajettu. Tänään oli teemana riisinviljely. Mahtavan näköisiä riisipeltoja, hieman eri vaiheessa kaikki. Piti hieman itsekin googlailla, että mitä kaikkea tuohon hommaan liittyy. Kun katselin niitä luotisuoria istutettuja riisitaimia, niin tuli vaan mieleen, että käytetäänköhän siihen istutkseen koneita. Tänäänkin yhdellä pellolla kyllä kyykki porukkaa istuttamassa. Siihen istutukseen vaatii kyllä hitoikseen jengiä ja ei ihan kevyintä puuhaa. Saattais näillä huudeilla noi muksut saada hieman parempia tuloksi move testeissä kuin suomalaiset. Kovin huolestuttavalta vaikuttaa tuo Suomen meininki.

Tänään oli taas oikein mukava ajokeli, vajaa 30 lämmintä ja aurinko paistoi täpöllä. Missään vaiheessa ei kyllä tullut epämiellyttävän kuuma. Tosin tänään olikin lyhyt ajopäivä, mutta huomenna olis tarjolla reilu satkun setti. 

Täällä Thaimaassa on muuten sellainen meininki, että käytännössä kaikki paikalliset pitävät maskia yleisillä paikoilla. Bangkokissa junassa kuuluteltiin, että on suositus käyttää julkisessa liikenteessä. Nämä kyllä pöjöttää ihan jokapaikassa maskit naamalla. Muutaman kerran kun mennyt täällä maalla kauppaan hakemaan juotavaa ja unohtanut maskin, niin muut asiakkaat säpsähtää. Katsoin, että vähemmällä pääsee, kun vetää sen maskin naamalle, kun tulee hotlaan ja kauppareissuille. Jossain Phuketissa tilanne on varmaan toinen, koska siellä on niin paljon turisteja. Ei kyllä Bangkokissakaan ulkomaalaiset käyttäneet maskeja.

Loppuun muutama kuva:


Aamuauringon kimmellys
                                                                                                                                                     


Bambuviidakko reitti

Hieman joki pilkistää

Hiilenpoltto menossa




Jonot on jiirissä


Nakhon Sawan

Kunnon lisko, ehkä tuo ilmestyy parin Mekog wiskin jälkeen..