Chang Saen Mekong River

perjantai 17. lokakuuta 2025

Talvi tulee -> kylmästä lämpimään...

Kesä on taputeltu, muuttolinnutkin olivat jo lähteneet Keravanjoen varrelta, joten on myös minun aika suunnata talvehtimaan lämpimään. Startti olis reilun viikon kuluttua, suuntana hyväksi testattu Aasia ja tarkemmin Bangkok. Tällä kertaa lennänkin sinivalkoisin siiviin ilman välilaskuja, talvehtiminen kestää 4 kuukautta. Fillari lähtee mukaan ja tarkoitus olis liikkua pääasiassa sillä. Aluksi suuntaan pohjoiseen Chiang Maihin, mistä mulla on jo majoitus kolmeksi viikoksi. Joulun pyhinä olis lento Bangkokista Saigoniin, silloin tulee 60 vrk oleskelua täyteen, jolloin pitää hakea viisumi tai sitten poistua maasta. Ajatus on siirtyä Chiang Maista Hua Hiniin joko ajaen tai junalla ja jättää fillarin sinne. Hua Hinista on suora bussiyhteys Suvarnbhumin kentälle joten se on logistisesti hyvä paikka välttää Bangkokin ruuhkat. Vietnamin osuus tais olla noin 10 päivää. Sen jälkeen tarkoitus jatkaa fillarilla Hua Hinista reilu kuukauden kierros etelässä ja palata takaisin Hua Hiniin. Siinäpä olis ajatuksen tasolla oleva suunnitelma ens talvelle. 

Siivosin arkistoja muutama viikko sitten ja löysin vanhoja kuvia. Vaikka ajat ovat aika paljon muuttuneet tuon kuvan hetkestä, on fillarimatkailun syvin ajatus ainakin itsellä pysynyt samana. Kuva on 1990 luvun puolivälin paikkeilta Riiasta. Mies ja kalusto on hieman muuttunut, mutta uteliaisuus nähdä maailmaa on edelleen tallella.

Lupailin tehdä pienen vertailun Thaimaan, Laosin, Kambodzan ja Vietnamin välillä pyöräilijän näkökulmasta. Arviointi perustuu täysin omiin mieltymyksiin, minulla ei ole telttaa ja retkikeitintä mukana. Arvostan sitä kun ajopäivän jälkeen pääsee suihkuun, tutkin maailman tapahtumat omalta läppäriltä ja safkat syön mielummin paikallisten valmistamina. Mikäli mieltymyksesi ovat samanlaisia, tästä vertailusta voi olla sinulle hyötyä.

Thaimaa: tämän maanosan paras maa fillaristin näkökulmasta. Thaimaassa on paras tieverkosto. Ei pelkästään se, että tiet on parhaassa kunnossa, mutta täältä löytyy erittäin kattava paikallisteiden verkosto ja asfaltti on aina ihan priimaa. Hyvien teiden lisäksi liikenne on suht hyvin organisoitu ja ennalta arvattavaa. Thaimaassa palvelut toimii ja hyvin saavutettavissa. Fillaristille tärkeimmät; majoitus, ruoka ja juoma, ne löytyvät helposti suurimmassa osassa maata. Maa on niin tiheään asuttu, että esimerkiksi vettä ei tarvitse tolkuttomasti kuljettaa mukana. Safkaa saa katukeittiöistä kaikkialta, missä vaan asutusta on. Thai keittiö tarjoaa myös alueen parhaimmat makuelämykset. Jos suunnittelet ensimmäistä fillarireissua tälle alueelle, vahva suositus ajaa Thaimaan itärannikkoa vaikka Hua Hinista etelän suuntaan. Päämäärä voi olla vaikka Hat Yai, toki reissun voi tehdä lyhyempänäkin ja paluumatka onnistuu hyvin junalla tai bussilla. Mikä sen mukavampaa kuin ihastella auringon nousua itärannikolla, tasaiset tiet, palveluita todella tiheästi ja loppuvuodesta yleensä vielä myötätuuli siivittää matkantekoa. 

Kakkoseksi nousee Vietnam. Vois tietty vain todeta, että sehän saa tuon sijan jo pelkästään tarjoamalla tämän alueen parhaan kahvin. No jos se ei vielä riitä, niin kun muistetaan, että Vietnamista saa myös ylivoimaisesti parhaat täytetyt patongit (Bahn Me), niin mitäpä muuta matkafillaristi enään voikaan pyytää. Vietnam kuitenkin häviää Thaimaalle tiestössä. Siellä ei ole niin kattava tieverkosto eikä se ole niin hyvässä kunnossa kuin Thaimaassa. Toki jos on reisissä jerkkua, niin voi suunnata pois rannikolta lähemmäs Laosin rajaa ja seurailla Ho Chi Minh reittiä.  Tiestö on kuitenkin huonommassa kunnossa johtuen maanvyörymistä ja olosuhteista yleensä. Liikenteen suhteen Vietnam on sellainen semi ok. Kunhan bussikuskit ja rekat lopettais sen älyttömän torven soittelun niin homma paranis huomattavasti. Turvallisuus oli kyllä parantunut todella paljon sillä, että valtatie ykkösellä (Hanoi-Saigon) kaistojen väliin oli rakennettu kaide lähes koko matkalle, niin vastaantulevat ohittelijat eivät enään voineet pakottaa fillaristia ojaan. Vietnam on palveluiden hinta/laatu suhteeltaan tämän alueen paras maa. Pelkästään halvemmalla hinnalla ei kuitenkaan saa ykkössijaa. 

Sijat 3 ja 4; Laos nousee pronssille paremman kokonaisuuden vuoksi ja Kambodza ei pääse mitaleille. Jos haluaisin fillaroida hiekkateitä, nukkua teltassa ja syödä jotain tunnistamatonta ruokaa, Kambodza olis varmaan ykkönen. Sieltä löytyy todella rauhallisia teitä, niitä kyllä on myös Laosissa. Mutta tosiaan muiden palveluiden puuttuessa tai tason ollessa todella huono, ne eivät nouse mun listalla kovin korkealle. Laosista löytyy kuitenkin muutamia helmiä lähinnä Mekongin rannalta.

Tämä järjestys sopii sellaisille ihmisille, jotka arvostavat mukavuutta, ennustettavuutta ja laatua. Mikäli haluat mahdollisimman suurta seikkailua, kannattaa kääntää tuo järjestys toisinpäin. Matkailukokemuksena matkapyöräily on jokatapauksessa aivan eri kategoriassa kuin reppumatkaajana julkisilla tai vaikka vuokra-autolla. Fillarilla liikkuu sopivan hitaasti havaitakseen ympäristöä ja kuitenkin riittävän nopeasti, että matkakin edistyy. Pitää vaan mitoittaa ajettava matka reissun pituuden mukaan. Ja pitää mielessä, että jokaista kilsaa ei tarvitse ajaa, vaan fillarin voi välillä laittaa junaan tai bussiin.

Sawasdee - aina kannattaa lähteä 🙏