maanantai 8. tammikuuta 2024

Mukdahan

6.1.2024 reitti Somdet 150 km ja 7.1.2024 reitti Mukdahan 123 km (kilsat yhteensä 2964 km).

Ken on kerran Mekongin vettä juonut, hänen janoaan ei mikään muu vesi voi sammuttaa - no ehkä Chang tai Beer Lao... Mahtavia jokia molemmat - Niili ja Mekong, lähes yhtä mahtavia kuin Tornionjoki... Kerrassaan hienoa taas istuskella Mighty Mekongin äärellä ja katsella sen virtausta.

Tämän reissun kolmas legi tuli eilen päätökseen, kun parkkeerasin Vituksen (siis pyöräni) hotlan siivousvarastoon. Pari viimeistä ajopäivää ajelin pääasiassa isoja teitä. Taisi olla moottoritietä lähes koko matkan. Toki nämä itä-länsi suunnan tiet eivät ole niin massiivisia kuin pohjois-etelä  suunnassa kulkevat motarit. Ajaminen oli ihan siirtymää, puoli seiska satulaan, ajat joitain tunteja, tauko ja ajo jatkuu, kunnes olet perillä. Toissapäivänä reitti oli 150 km ja aika lämmin päivä. Illalla oli hieman pehmeä olo. Eilen oli vielä kuumempaa, mutta vaan 123 km, joten olin perillä ihan sopivaan aikaan. Löysin hotlan lähes Mekongin rannalta. 11 egee yö, hotelli on todella siisti, vaikkakin vanha. Ikkunasta näkee Laosin puolelle, Mekong jää just edessä olevien matalampien talojen taakse. Noh ihan hyvin jaksaa tuon 100 m kävellä tuohon rannalle ihastelemaan maisemia. Oon tässä pari yötä ja huomenna ajan joen toiselle puolelle Savannakhet kaupunkiin. 2018 kun kävin siellä, se vaikutti oikein mukavalta kaupungilta. Sijainnissa on vielä se hyvä puoli, että tuolta puolelta voi ihastella auringon laskua Mekongin rannalla. 5 päivän sisään tuli 657 km tahkottua. Tänä aamuna oli jalat aika jumissa, että sängystä ei meinannut päästä liikkeelle. Tosin kyllä kai ne siitä olis vetristyneet tarpeen vaatiessa. Hierontaan ei uskalla vielä mennä, sen verran kosketusarat noi reidet kyllä on. Sen verran kävin  ajamassa, että käytin fillaria huollossa tuolla kaupungin ulkopuolella. Savannakhetissa ei ole fillarihuoltoja ja Vietnam on kans hieman kysymysmerkki. Molemmat jarrulevyt varmaan kuumeni niin paljon Mae Hong Son kierroksen laskuissa, että ne oli vääntyneet ja otti jarrupaloihin kiinni. Ketjutkin oli jo niin venyneet, että ne piti vaihtaa. Paikalliselta firmalta homma onnistui saman tien. Löytyi sopiva ketjukin tuolle 11-pakalle ihan hyllystä. 34€ uus ketju ja sen asennus, jarrulevyjen suoristus, vaihteiston säätö ja rasvaus sekä pullo ketjuöljyä. Aivan mahtavaa palvelua Bank bike service 🙏  

Mä olen tänään ehtinyt myös pestä pyykit, joten valmius Laosiin siirtymiseen on ihan hyvä. Kunhan aurinko painuu hieman alemmaksi, niin vois vielä käydä ottamassa auringonlaskulle tälläkin puolella yhden bissen. Huomenna sit noin 20 kilsan siirtymä Friendship bridge II yli Laosiin ja Savannakhetiin. Viisumi pitäis järjestyä raja-asemalla ilman ihmeempiä kommervenkkejä. Muistaakseni Laosiin on aina saanut rajalla viisumi sillä hinnalla, mitä sen kuuluukin maksaa. Ei tarvitse mitään ylimääräistä maksaa päästäkseen maahan, toisin kuin esim tuossa Laosin eteläisessä naapurissa.

Näihin kuviin ja tunnelmiin:

Ahkeruusoluet Mekongin rannalla, taustalla Savannakhet

Temppeli Mukdahanissa

Friendship bridge II Laosiin


Vitus saa uudet ketjut

Bank bike service Mukdahan 👍