lauantai 4. marraskuuta 2023

Alkulämmöt on otettu, aika lähteä liikkeelle

 Bangkokin ajot oli 3 lentokentänlenkkiä: Bike Line, Bike Line, Bike Line yhteensä 186 km. Tässä vaiheessa reissua tuntui suht lämpöiseltä tuo keli jo ihan aamusta. Garmin mittaili lämpötiloiksi min 28 astetta ja max 39. Torstaina olin vasta ysin aikaan radalla ja eipä siellä juuri muita enään silloin ollut. Parina aamuna kun oon mennyt sinne noin seiskan jälkeen, niin suurin osa porukasta ajelee jo silloin parkkiselle kun treenit on jo tehty. Toi baanahan on valaistu, joten siellä voi ajaa myös pimeän aikaan ja toki silloin olis hieman viileämpää. Huomenna käännän eturenkaan kohti pohjoista, suuntana jälleen Chiang Mai. Olen suunnitellut reitityksen niin, että 9 ajopäivän jälkeen olisin perillä. Matkaa tulis noin 860 kilsaa mikäli pystyy ajamaan suunniteltua reittiä. Reitti seurailee suurimpia jokia, monin paikoin tuttuja seutuja. Oon ajanut Chiang Maihin pari kertaa Bangkokista ja kerran sieltä tänne etelän suuntaan. On kyllä hyvin todennäköistä, että reittiin tulee muutoksia. Kävin tuolla Bangkokin keskustassa yks päivä ja ajatuksena oli istuskella tuon suurimman joen (Chao Phraya) rannalla kaffeella ja ihmetellä jokiliikennettä. No se ei ihan onnistunut, kun joki tulvi niin, että rantaan oli todella hankala päästä. Hiekkasäkkejä oli ladottu sinne sun tänne, mutta vettä tulvi kaduille jopa sadevesiviemäreistä. Tällä ei ole satanut juuri ollenkaan nyt 5 päivän aikana, mitä oon täällä ollut. Ilmeisesti tuolla pohjoisempana on sadellut ja se sit valuu kohti merta noita jokia pitkin. Tokihan täällä tulviin on totuttu sadekauden aikaan, mutta ilmeisesti ne ovat voimistuneet viime vuosien aikana. Mä en oo täällä koskaan ollut vielä näin aikaisin monsuunin jälkeen. Eilen luin artikkelin, missä ennustettiin, että Bangkok muuttuu tulvien vuoksi asuinkelvottomaksi 50 vuoden sisällä. Aika karu ennuste, täällä kuitenkin asuu 8 miljoonaa asukasta. 

Tänään aamu alkoi pyykkien pesulla, tossa nurkan takana on 24/7 itsepalvelupesula. Näytti olevan ihan uudet pesukoneet. Suurimmat otti sisäänsä 28 kg pyykkiä, joten kapasiteettia löytyi. Pitää koepakkailla tavarat, että saa laukut kutakuinkin tasapainoon. Huomenna sit ihan aamusta liikkeelle, ennenkuin Bangkokin liikenne herää kunnolla. Hotlan vierestä menee Kehä III tyyppinen tie, jossa ajetaan todella kovaa. Bangkokin liikennesuunnittelu perustuu siihen, että täällä ei kukaan kävele tai aja fillarilla. Onneks tuossa vieressä on kanava, jonka varrella pystyy ajamaan fillarilla, välttää pätkän matkaa tuossa ruuhkassa ajamisen. Kaikkein haasteellisin homma on aina löytää järkevin reitti ulos täältä Bangkokista. Hieman tuunasin tuota edellisen reissun reittiä, jospa se huomenna toimis paremmin. Jos jotakuta kiinnostaa reititykset, niin pistän tuohon linkkejä suunnitelmista. Reittihän on hyvin tasaista ensimmäiset 5-6 päivää. Sen jälkeen on muutamia nousuja, mutta ei mitään vuoria sentään.

BKK-Chiang Mai reitit: 1. BKK-Ayutthaya, 2. Ayutthaya-Sing Buri, 3. Sing Buri-Uthai Thani,

4. Uthai Thani-Nakhon Sawan, 5. Nakhon Sawan-Kamphaeng Phaet 6. Kamphaeng Phaet-Ban Tak 7. Ban Tak-Thoen 8. Thoen-Li 9. Li-Chiang Mai

Kävin tossa äsken syömässä ja käveleskelemässä. Tärähti kunnon sadekuuro päälle. Kadut lainehti ihan kunnolla hetken aikaan. Täällä noi viemäröinnit kuitenkin vetää ihan kohtuullisesti. Sillä aikaa kun söin, kadut oli jo kuivat ja liikenne toimi taas oikein hyvin. 

Loppuun kuvakavalkadia täältä Thaimaan pääkaupunkiseudulta:

Finnair ottaa uutta nousua



Aamupala keitto 

Chilikanaa illalla

Seafood curry

Ihan parasta jälkkäriä

Chao Phraya tulvii, taustalla Wat Arun temppeli

Jokivenepysäkki on tulvan alla

Tuollaiset valaisimet sopis hyvin Keravanjoen varteen