maanantai 10. joulukuuta 2018

Ei lämmin luita riko...

Päivän reitti:  Lämmin päivä  148km yhteensä 243km.

Reitti kirjautuikin eiliselle päivälle kun siellä oli pohjilla eilis illan kylilläkäynti.
Oli lämmin päivä, ei siis mitään tavatonta, mutta kroppa ei oo vielä sopeutunut reilusti yli 30 asteen lämpöihin. Varsinkin klo 12-14 oli hetkittäin jopa hieman tuskaista ajella. Päätin kuitenkin ajaa tähän jälkimmäiseen vaihtoehtoon, kun eka majoitusalueella olin jo niin ajoissa. Tänään paistoi aurinko käytännössä täpöllä puoli kolmeen asti. Sen jälkeen ilmestyi pilviä ja kelikin viileni. Mä oon jossain pikku kylässä, mihin ei kovin usein turisti pysähdy. Eikä siitä ketään voi kyllä moittia, että jatkaa matkaa. Mitään järkevän näköistä safkapaikkaa ei ollut tarjolla. Onneksi tuossa naapurissa on tori, mistä sain passelit safkat mukaan.

Sinällään ajaminen sujui hyvin. Fillari liikkuu ihan mukavaa kyytiä, vaikka lähes koko päivän olikin vastatuuli. Ajelin suurimman osan päivästä hyväkuntoista 359 valtatietä. Siinä oli pari kaistaa suuntaansa ja hyvä piennar. Sinällään ei mikään merkittävä tie kun kolmenumeroinen, mutta paljon paremmassa kunnossa kuin Suomen motarit. Toki täällä vähempi tulee routavaurioita ja nastarenkaiden aiheuttamia uria.
Näin paljon kuolleita käärmeitä ja yhden elävän. Tais olla eka elävä käärme mitä näillä reissulla olen havainnut. En edes huomannut sitä tien reunassa, ennekuin se nosti päänsä ylös ja häipyi sen jälkeen heinikkoon. Yöllä nuo taitaa pääasissa liikkua ja silloin niitä jää autojen alle.

Aamupäivällä kun ajelin tuota samaa tietä, mun eteen pysähtyi auto. Sieltä nousi jäpikkä tarjoamaan mulle vesipulloa. Kieltäydyin kohteliaasti, kun mulla oli tarpeeksi vettä. Tilanne tuli hieman yllättäin, olis tietty pitänyt ottaa se pullo ihan kohteliaisuus syistä, mutta ens kerralla sitten. Aika paljon tuli peukutuksia myös päivän mittaan. Tämä on Isanin aluetta tai maakuntaa. Taitaa olla Thaimaan köyhintä seutua ja maanviljelys pitää ihmiset hengissä. Tästä ei ole kun parikymmentä kilsaa Cambodian rajalle.
Huomisesta lähtien reitti viekin melko suoraan koilliseen kunnes Mekong joki tulee vastaan. Huomiseksi ennusteet lupailee pilvistä ja mahdollisesti sadetta. No ehkä kesä kasteen kuivaa.
Päivällä oli niin kuuma, että toi mun Sonyn kamera hyytyi. Nyt se kyllä toimii ihan hyvin. Vietnamissa se siti paremmin lämmintä kuin minä, täällä näköjään päinvastoin.

Tuossa vielä muutama näpsy:
Currykanaa aamiaiseksi, kyllä toimii

Toriln päivällinen; laatikossa on paistettua riisiä ja katkarapuja, pussissa curry possua. Makkarat tuoreen inkiväärin kera alkuruokana.
Tuollaiset olis oikein kätevät himaan ulko-oven eteen