perjantai 2. toukokuuta 2014

Vietnamin liikenne info

2.5.2014 Nha Trang

Nyt kun Esko Riihelä ei raportoi liikenteestä eikä liikkuvapoliisi kerro meno- ja paluuliikenteen sujuvuudesta, niin minä täytän osaltani tätä liikennevalistustyhjiötä.

Liikenne Vietnamissa on erittäin sujuvaa, sanoisin että huomattavasti sujuvampaa kuin Suomessa. Tiellä liikkujat isossa mittakaavassa eivät niinkään mieti omia oikeuksia, kuten Suomessa, vaan sujuvuus on kaiken a & o. Kieltämättä alkuun vaati aika paljon totuttelua, ennenkuin oppi sisäistämään tiettyjä asioita.
Jos Lähi-Idässä ainoa noudatettava sääntö oli, että liikenneympyrään sisään ajavalla oli ehdoton etuajo-oikeus, täällä vastaava muistettava juttu on, että isompi auto on aina etuajo-oikeutettu. Tietyllä tavalla viidakon lait, mutta ei ihan kuitenkaan. Vastaan tulevat bussit ja kuorma-autot pakottavat pienempiä autoja ohituksillaan pientareelle ilman sen kummempia ihmettelyitä. Muutama päivä sitten takaani lähti rekka ohittamaan toista rekkaa ja pakotti vastaantulevan poliisiauton oikein kunnolla ulos asfaltilta pientareelle. Väittäisin, että Suomessa se väsyneinkin maijakuski olis siinä vaiheessa tehnyt uukkaria ja lähtenyt rekan perään pysäyttämään sen ja kortti kuivumaan. Täällä ne konstut vaan koukkas takaisin pientareelta eikä se aiheuttanut sen kummempaa reaktiota. Tuo on oikeastaan fillaristin kannalta epämiellyttävä tilanne, koska hereillä on oltava kokoajan. Vastaan tulevaa liikennettä on tarkkailtava enemmän kuin perästä tulevaa. Ne kyllä soittaa torvea, jos epäilevät, että edessä ajava on tien tukkona.

Toinen mielenkiintoinen systeemi on, että täällä on ihan ok ajaa muuta liikennettä vastaan, vastaantulevien kaistalla. Autoja sieltä tulee suht harvoin, mutta välillä niitäkin. Prätkiä ja fillareita tulee vastapalloon kokoajan. Kohtaamisjärjestys on niin, että väärään suuntaan ajava on pientareen puolella ja sille annetaan tila siellä. Välillä sieltä tulee 3 koululaista rinnakkain ja se tietty tarkoittaa, että itse joutuu ajamaan jo hyvin lähellä keskiviivaa, kun väistää niitä. Muutenkin fillarilla tai millään vehkeellä ei saa ajaa ihan tien reunassa, koska sivuteiltä ja pihoilta kääntyvät tulevat päätielle hiljentämättä ja katsomatta mihinkään. Niille siis pitää jättää pari metriä tilaa sinne. Mopoilla ja fillareilla muutenkin ryhmitytään vasemmalle käännyttäessä niin, että käännytään suoraan risteävän tien vasempaan reunaan ja ajetaan vastakarvaan niin pitkään, että jossain vaiheessa voi vaihtaa puolta. Tämä pätee niin valoristeyksissä kuin normaaleissakin risteyksissä. Muutenkin risteyksissä varsinkin prätkiä tulee joka suunnasta, mutta yllättävän hyvin ne vetoketjumaisesti sinne väliin vaan pääsee menemään.
Hanoissa olin kävelyllä ja yhdessä risteyksessä minuutin aikana torpattiin 2 fillaristia katuun. Silloin mietiskelin, että ei hyvältä vaikuta. Sen koomin en ole nähnyt yhtään törmäystä. Hanoissakin ne oli pikku napsuja ja kamat keräiltyään kaikki jatkoi matkaa. Toisella fillaristilla saatoi stonga olla hieman vinossa ja pikku nirhaumaa, mutta ei sen kummempaa.
Se mikä tässä liikenteessä on erittäin hyvää, niin tämä on ennalta arvattavaa. Siis tietty alkuun se ei ollut sitä, kun jengiä tuli vastaan miten sattuu, mutta nyt kun tietää mitä tuolla tapahtuu, niin se on todellakin ennalta arvattavaa.Kukaan ei tee mitään hölmöjä äkkinäisiä liikkeitä. Noh, kaikkeen on tietty poikkeus olemassa. Nuo minibussit, yleensä Transitin paku, ne ajaa ihan älyttömästi. Pohjoisessa niitä ei ollut, mutta etelässä ne suhaa kaupunkien välillä. Niillä on vauhtia siihen malliin, että se aiheuttaa ongelmia. Muuten kaikki toimii niin, että esim jalankulkijalle ei koskaan anneta tietä, mutta kun hissukseen lähtee ylittämään tietä, niin muut sit kiertävät edestä tai takaa. Päälle ei ajeta. Mutta jos lähdet rynnimään tien yli, niin varmaan joku mopo niittaa yli.
Yks juttu mikä mietityttää, on noi eläinkuljetukset. Niitä näkee päivittäin useita  tuolla tiellä. Pääsääntöisesti eläimet kuljetetaan elävinä, jotta liha pysyy tuoreena. Se sit tietty aiheuttaa melkoisen variaation erilaisia kuljetusmetodeja. Possuja ja kanoja kuljetetaan eniten. Isot määrät rekoilla ja pienemmät mopojen kyydissä erilaisilla viritelmillä. Suuret määrät possuja kuljetetaan rekan lavalla, mihin on yleensä tehty 3 kerrosta ja siat ahdetaan sinne. Ne kuljetukset kyllä haistaa liikenteessä. Toisinaan possut tungetaan jollain ihmeen konstilla just possun kokoiseen bambukoriin ja sit lastataan kuin halot rekan kyytiin. Siinä ne ei pysty liikkumaan ollenkaan. Samanlaisissa koreissa niitä kuljetetaan myös mopon sivuilla, missä ne näyttää kuin suihkuhävittäjän lisäpolttoainesäiliöiltä tai ohjuksilta. Ne on todella koomisen näköisiä. Tuolla pohjoisessa kuolleita sikoja kuljetettiin mopon takapenkilla poikittain. Parhaimillaan näin 3 sian raatoa siinä pötköttelemässä. Kerran tuolla pohjoisessa tuli vastaan myös koirien kuljetus. Siinä oli rekkalastillinen koiria menossa pataan.

Possut matkalla pataan

Kanat saa kyytiä

Cyclokuski ehtii tolpalla lukeen päivän uutiset

Tuollainenkin kapistus voi tulla vastaan

Sujuvuudestaan huolimatta, Vietnamin liikenne ei kuitenkaan ole mitenkään turvallinen. Katselin tilastoja ja suhteutettuna väkilukuun, Vietnam on sijalla 44 kuolonkolareiden määrässä. Suomi on samassa tilastossa sijalla 171 kun tilastoituja maita oli 192. En ole tosiaan nähnyt yhtään kunnon kolaria toistaiseksi. Vietnamin suuri liikennekuolemien määrä johtuu osittain siiitä, että 95% rekisteröidystä kalustosta on mopoja tai prätkiä. Niillä kun sit napsahtaa, niin siinä yleensä käy huonosti. Samoin fillareilla liikutaan maalla vielä paljon. Yhtään ei voi väheksyä myös alkoholin merkitystä. Tossa kun oon illalla istunut Bia Hoi paikoissa, niin maalla ja kaupungissakin, sinne tullaan ja sieltä lähdetään joko autolla tai mopolla. Toisinaan kuskiks on vääntäytynyt kaveri jolla on suuria vaikeuksia pystyä kävelemään, mutta ajaminen kyllä onnistuu...
Kaikenkaikkiaan, olen positiivisesti yllättynyt, että liikenne sujuu näinkin hyvin kuten se täällä sujuu.
Tänään näin yhden matkafillaristin, oli matkalla pohjoiseen. Oli ajellut jo 8 kuukautta maailmalla. Hänkin oli ihan tyytyväinen liikenteeseen, mutta moitti kuumuutta. Aikoi kuitenkin ajaa Hanoihin ja sit lentää seuraavaks Kirgistaniin. Onnea ja menestystä vaan.




Fillarilla kulkee isompikin kuorma